به گزارش ایران پژواک، کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است درون این گزارش کـه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیـه و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را اعلام کرده، ۴۰ خودروی تولید و مونتاژ داخل، تحت ارزیـابی کیفی قرار گرفته و با توجه بـه سطح قیمتی و همچنین کیفیت حاصله، درون دسته‌های مختلف جای گرفته و رده‌بندی شده‌اند.  طبق گزارش منتشره کـه به خرداد مربوط مـی‌شود، درون سطح قیمتی یک خودروهای نیومزدا ۳، پژو ۲۰۰۸ و سوزوکی گرند ویتارا، درون سطح قیمتی دو، خودروهای کیـا سراتو و هیوندای i۲۰ و ‌هاوال H۲، درون سطح قیمتی سه، خودروی آسا (B۳۰) و در سطح قیمتی چهار، رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، پژو ۲۰۷ معمولی، تندر۹۰ پلاس، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک و پارس تندر با اخذ ۴ ستاره کیفی، بالاترین کیفیت خودروهای تولیدی ساخت داخل را درون خرداد بـه خود اختصاص داده‌اند.

طبق گزارش منتشره، بیشتر خودروهای تحت بررسی درون خرداد، ستاره‌های خود را درون مقایسه با گزارش کیفی قبلی حفظ کرده، بنابراین تغییر خاصی درون سطح کیفی آنـها ایجاد نشده است، هرچند البته درون یک مورد با افزایش تعداد ستاره‌ها مواجه هستیم. کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است همچنین نام چند خودروی جدید نیز درون لیست ارزیـابی کیفی خرداد بـه چشم مـی‌آید کـه در این بین مـی‌توان بـه هاوال مونتاژی گروه بهمن اشاره کرد. کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است درون روشی کـه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به منظور ارزیـابی کیفی خودروها لحاظ مـی‌کند، هر محصول بسته بـه امتیـازاتب شده، بین یک که تا پنج ستاره کیفی دریـافت کرده و در دسته قیمتی خود جای مـی‌گیرد. این درون شرایطی هست که طبق معمول هیچ خودرویی نتوانسته درون ارزیـابی کیفی خرداد، تمام ستاره‌های موجود راب کند. درون گزارش منتشره، اخذ یک ستاره، نشان‌دهنده حداقل کیفیت یک خودرو بوده و هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، بـه معنای آن هست که آن خودرو از سطح کیفی بهتری برخوردار است. درون مـیان ۴۰ خودرویی کـه طی سومـین ماه بهار امسال مورد ارزیـابی کیفی قرار گرفته‌اند، ۱۳ خودرو چهار ‌ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند و این یعنی، حدود ۳۳ درصد از خودروهای یـادشده توانسته‌اند بـه کیفیت نسبتا ایده‌آل دست پیدا کرده و برترین محصولات خودروسازی کشور درون خرداد باشند.

طبق گزارش منتشره، ۱۲ خودروی داخلی نیز موفق بـه اخذ سه ستاره کیفی شده‌اند که تا در مجموع بیش از ۳۰ درصد از خودروهای ارزیـابی‌شده درون خرداد، سه ستاره لقب گرفته و کیفیتی متوسط را ازآن خود کنند. از آن‌سو، اما ۱۴‌خودرو نیز توانسته‌اند تنـها دو ستاره کیفی را درون ارزیـابی سومـین ماه سال جاری بـه دست بیـاورند. با این حساب، حدود ۳۵ درصد از خودروهای تولید داخل نیز طی خرداد امسال دوستاره بوده‌اند.در نـهایت نام یک خودروی تک‌ستاره نیز درون گزارش کیفی خرداد بـه ثبت رسیده است.

در گزارش منتشره اما طبق روال ماه‌های گذشته، خودروهای تولید داخل درون پنج دسته «بالاتر از ۱۰۰ مـیلیون تومان»، «بین ۷۵ که تا ۱۰۰ مـیلیون تومان»، «۵۰ که تا ۷۵‌ مـیلیون تومان»، «۲۵ که تا ۵۰ مـیلیون تومان» و «زیر ۲۵ مـیلیون تومان» دسته‌بندی شده و بین یک که تا چهار ستاره کیفی به‌دست آورده‌اند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همچنان از اعلام جزئیـات کیفی خودروها کـه مشخص مـی‌کرد هر محصولی درون معیـارهای مختلف دارای چند نمره منفی است، خودداری مـی‌کند.

اما هرچند طبق گزارش منتشره، سطح کیفی خودروهای داخلی روندی نسبتا باثبات را بـه خود مـی‌بیند، با این حال این احتمال وجود دارد کـه طی ماه‌های آینده بـه خصوص نیمـه دوم سال، با روندی نزولی درون کیفیت مواجه شویم. این پیش‌بینی از آن جهت هست که با توجه بـه خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها از کمتر از یک ماه دیگر، دسترسی خودروسازان بـه قطعات اصلی (اورجینال) محدود و حتی شاید قطع شود، بنابراین آنـها مجبورند به منظور ادامـه حیـات، بـه سمت قطعات جایگزین بروند. درون این شرایط با توجه بـه تجربه قبلی تحریم‌ها، احتمالا قطعات ورودی بـه خطوط تولید خودروسازان در ماه‌های آینده بـه تدریج با کاهش کیفیت مواجه مـی‌شوند و در نتیجه سطح کیفی خودروهای تولیدی و مونتاژی، روندی نزولی را درون پیش خواهد گرفت.

جزئیـات کیفی خودروها درون خرداد

اما طبق گزارش منتشره از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، درون گروه خودروهای بالای ۱۰۰ ‌مـیلیون تومان باز هم با سه عضو تقریبا مونتاژی یعنی مزدا۳ شرکت بهمن موتور و سوزوکی گرندویتارای ایران‌خودرو خراسان و پژو ۲۰۰۸ (محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو) روبه‌رو مـی‌شویم کـه هر سه آنـها موفق بهب چهار ستاره کیفی شده‌اند. این خودروها درون گزارش قبلی نیز همـین تعداد ستاره راب کرده بودند؛ بنابراین تغییر کیفیت خاصی درون آنـها طی سومـین ماه بهار امسال رخ نداده است. این سه محصول درون حال حاضر گران‌ترین خودروهای تولید و مونتاژ داخل به‌شمار مـی‌روند و همچنین از داخلی‌سازی پایینی برخوردار هستند. درون این بین، پژو ۲۰۰۸ اولین محصول پسابرجامـی خودروسازی کشور به‌شمار مـی‌رود و با توجه بـه اعلام پژو مبنی بر ترک ایران (به‌دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها)، تضمـینی بابت ادامـه تولید آن نیست. البته اینکه نام پژو ۲۰۰۸ درون لیست خودروهای تحت ارزیـابی خردادماه گنجانده شده، نشان مـی‌دهد تولید این محصول درون خردادماه و با وجود اعلام برنامـه پژو به منظور ترک ایران، ادامـه داشته است. این داستان درون مورد سوزوکی ویتارا و مزدا۳ هم صدق مـی‌کند، چه آنکه ادامـه تولید آنـها نیز با توجه بـه بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌ها، چندان محتمل نیست، اما بـه هر حال درون خردادماه تولیدشان متوقف نبوده است. از خودروهای بالای ۱۰۰ مـیلیون تومان بگذریم و نگاهی بیندازیم بـه گروه بعدی کـه محصولات ۷۵ که تا ۱۰۰ مـیلیونی را درون خود جای داده است. درون این گروه چینی-کره‌ای، با شش محصول مونتاژی مواجه مـی‌شویم کـه یکی از آنـها بـه تازگی درون جمع خودروهای تحت ارزیـابی قرار گرفته است.

در این گروه کیـا سراتو و هیوندایی مدل i۲۰ به‌عنوان محصولات چهار ستاره معرفی شده‌اند. سراتو کـه در شرکت سایپا مونتاژ مـی‌شود، درون گزارش کیفی گذشته نیز چهار ستاره کیفی به‌دست آورده؛ بنابراین سطح کیفی آن درون خرداد تغییر خاصی بـه خود ندیده است. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همچنان سراتو را درون جمع خودروهای زیر ۱۰۰ مـیلیون تومان قرار مـی‌دهد و این درون حالی هست که این محصول درون حال حاضر قیمتی بالاتر دارد. دیگر عضو این گروه یعنی هیوندایی i۲۰ نیز کـه در کرمان موتور مونتاژ مـی‌شود و جزو محصولات پسابرجامـی به‌شمار مـی‌رود، درون مقایسه با گزارش کیفی قبلی، ستاره‌ای کم و زیـاد نکرده است. هم سراتو و هم هیوندایی، به‌دلیل بازگشت تحریم‌ها درون آستانـه توقف تولید قرار گرفته‌اند و شاید طی چند ماه آینده، تولید آنـها متوقف شود. با این حال، وجود نام سراتو و هیوندایی درون لیست خودروهای تحت ارزیـابی خرداد، نشان مـی‌دهد تولید این دو محصول درون سومـین ماه بهار ادامـه داشته است.

در این گروه اما چهار خودروی چینی نیز بـه چشم مـی‌آیند کـه همـه با داخلی‌سازی پایینی درون کشور مونتاژ مـی‌شوند. درون این بین،‌هاوال درون مدل H۲ کـه محصول مونتاژی جدید گروه بهمن بـه شمار مـی‌رود و چینی است، توانسته طی اولین حضور خود درون ارزیـابی کیفی خودروهای داخلی، چهار ستاره کیفی را بـه دست بیـاورد. از هاول کـه بگذریم،  تیگو ۵ به‌عنوان محصول مونتاژی مدیران خودرو، درون گزارش کیفی خرداد سه ستاره بـه دست آورده، بنابراین درون مقایسه با گزارش قبلی، تغییری حاصل نکرده است. همچنین هایما درون مدل S۷ نیز همچنان سه ستاره کیفی را بـه خود مـی‌بیند بنابراین تغییری نسبت بـه گزارش قبلی حاصل نکرده است. همچنین جک S۵ نیز به‌عنوان محصول مونتاژی کرمان موتور، باب سه ستاره درون خرداد، شرایط کیفی مشابهی با ماه قبل از آن دارد.

به گروه خودروهای ۵۰ که تا ۷۵ مـیلیون تومان برویم و ببینیم اوضاع ستاره‌ها درون این دسته قیمتی بـه چه شکل است. طبق گزارش اعلامـی، تمام خودروهای حاضر درون این گروه، مونتاژی‌های چینی هستند کـه بهترین آنـها بسترن (B۳۰) نام دارد. این محصول مونتاژی گروه بهمن، درون ارزیـابی جدید، چهار ستاره کیفی بـه دست آورده و این نشان مـی‌دهد نسبت بـه گزارش قبلی، تفاوتی نداشته است. دیگر عضو این گروه یعنی چانگان CS۳۵ کـه در سایپا مونتاژ مـی‌شود، سه ستاره کیفی بـه دست آورده است. این محصول نیز نسبت بـه گزارش کیفی اردیبهشت، ستاره‌ای کم و زیـاد نکرده است. همچنین آریزو ۵ نیز کماکان سه ستاره کیفی را بـه خود مـی‌بیند و با این حساب تغییری درون سطح کیفی این محصول مونتاژی چینی رخ نداده است. درون این گروه اما یک خودروی دو ‌ستاره نیز به‌چشم مـی‌آید کـه لیفان X۶۰ نام دارد. این خودرو کـه در شرکت کرمان موتور مونتاژ مـی‌شود، نسبت بـه گزارش قبلی تغییری درون کیفیت خود احساس نکرده، چه آنکه درون آن گزارش نیز دو ستاره بـه خود اختصاص داده بود. گروه تحت بررسی اما برلیـانس H۳۳۰ را نیز درون خود جای داده است، خودرویی چینی کـه در سایپا مونتاژ مـی‌شود و مانند گزارش قبلی، سه ستاره کیفی را بـه دست آورده است.

 کیفیت خودروهای پرتیراژ

نگاهی هم بیندازیم بـه دسته ۲۵ که تا ۵۰ مـیلیون تومانی‌ها کـه بیشترین خودروهای داخلی را درون خود جای داده است، خودروهایی کـه در مجموع صاحب بیشترین تیراژ درون خودروسازی کشور هستند.مانند چند گزارش قبلی، همچنان رنویی‌ها و پژویی‌ها رده‌های ابتدایی این گروه را بـه خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس رنو ساندرو، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ معمولی، تندر۹۰ پلاس، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک و پارس تندر، شش محصول چهار ستاره این گروه بـه شمار مـی‌روند. درون این بین، پژو ۲۰۷ معمولی بـه تازگی عضو این گروه شده و توانسته چهار ستاره کیفی را صاحب شود. همچنین، تندر۹۰ پلاس اتوماتیک توانسته درون مقایسه با گزارش قبلی، یک ستاره کیفی اضافه کرده و چهار ستاره شود. این محصول درون گزارش قبلی یک ستاره‌اش را از دست داده بود، اما درون خردادماه آن را بعد گرفت.

در گروه مورد بررسی اما شش خودروی سه ستاره نیز بـه چشم مـی‌آید کـه اتفاقا آنـها نیز درون مقایسه با گزارش اردیبهشت، تغییر کیفی خاصی را تجربه نکرده و ستاره‌هایشان ثابت مانده است. درون این بین، تندر۹۰ پارس‌خودرو درون رده نـهم جای گرفته و پشت‌سر آن با تندر ایران خودرو مواجه مـی‌شویم. همچنین رانا نیز کـه مدت‌هاست تیراژ آن منفی شده، درون رده نـهم جای گرفته و پس از آن با دنا پلاس و پژو ۲۰۶ درون مدل‌های هاچ بک و صندوق‌دار مواجه مـی‌شویم. این سه محصول کـه جزو تولیدات ایران‌خودرو به‌شمار مـی‌روند، درون مقایسه با گزارش کیفی اردیبهشت، ‌تغییری از حیث ستاره‌بندی تجربه نکرده‌اند، چه آنکه درون آن گزارش نیز سه‌ستاره به‌دست آورده بودند. درون گروه خودروهای ۲۵ که تا ۵۰ مـیلیون تومانی اما با ۱۱ محصول دو ستاره نیز روبه‌رو هستیم کـه بیشتر آنـها را ایران‌خودرویی‌ها تشکیل مـی‌دهند. دو محصول چینی بـه نام‌های ام‌وی‌ام ۳۱۵ جدید و دانگ‌فنگ نیز درون جمع دو ستاره‌های این گروه بـه چشم مـی‌آیند کـه در مقایسه با گزارش قبلی، تعداد ستاره‌هایشان تغییری نکرده است. دیگر دو ستاره‌های این گروه را دنای معمولی، پژو پارس کرمانشاه، پژو ۴۰۵ خراسان، سورن، سمند تبریز، ساینا، تیبا و تیبا۲ تشکیل مـی‌دهند. هیچ کدام از این خودروها درون مقایسه با گزارش قبلی، ستاره‌ای کم و زیـاد نکرده‌اند. سری هم اما بـه خودروهای زیر ۲۵ مـیلیون تومان بزنیم کـه در حال حاضر تنـها یک محصول تک‌ستاره درون بین آنـها بـه چشم مـی‌آید. بر این اساس، پراید درون مدل‌های ۱۳۱ سایپایی، ۱۳۱ پارس‌خودرویی و ۱۳۲، دارای دو ستاره کیفی هست و این موضوع نشان مـی‌دهد تغییری درون ستاره‌بندی آنـها نسبت بـه گزارش قبلی رخ نداده است. با این حال همچنان یک خودرو تک‌ستاره درون گروه زیر ۲۵ مـیلیون تومانی‌ها بـه چشم مـی‌آید و آن، پراید ۱۱۱ است.

انتهای پیـام

: کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است




[بررسی کیفیت خودروهای ساخت ایران (+جدول ستاره‌بندی) کیفیت خودرو چانگان چند ستاره است]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Wed, 11 Jul 2018 08:20:00 +0000